Uutiset 8 / 2010


SM Vartti Ralli, Kerava 28.8


Kauden toiseksi viimeiseen osakilpailuun Petteri ja Arto lähtivät luokkansa pistejohdossa ja odotukset olivat todella korkealla, koska kahdesta viimeisestä kilpailusta riittäisi luokan mestaruuden varmistamiseen yksi kakkos ja yksi kolmos sija jos Laineen Risto voittaisi molemmat kisat. Tavoitteena ei ollut yrittää välttämättä voittaa Vartti rallissa luokkaansa, vaan saada riittävästi pisteitä. Mutta niin kuin joskus aikaisemminkin on lausuttu kuuluisa Muumeissa kerrottu lause; ”vaan kuinkas sitten kävikään”


Kouvolan kisan jälkeen Alfaa tarkasteltiin hyvinkin huolellisesti, koska tiestö antoi aika kovaa kyytiä kilpurin alustalle. Kaikki kuitenkin vaikutti olevan kunnossa ja testiajelu omalla tiellä varmisti tilanteen ja lähdimme luottavaisin mielin kohti Keravan Vartti SM rallia.


Kilpailun reitti oli käytännössä hyvin pienellä alueella Myrskylän ja Porvoon välissä, jossa ajettiin kolme erikoiskoetta kahteen kertaan. Silti kilpailun startti, huolto, viimeinen yleisöerikoiskoe ja maali kuitenkin piti sijaita Keravalla, joten 88 erikoiskoekilometrin reitille tuli pituutta reilusti yli 300 kilometriä.


Kilpailu tiimimme osalta päättyi jo ensimmäiselle siirtymälle kun uusia jarrupaloja lämmitellessä vasemman etutukivarren kiinnike irtosi ja pyörä siirtyi taaksepäin. Ilmeisesti tukivarren pultti oli joko löystynyt tai katkennut ja voimakkaasti jarrutellessa tukivarsi päätti irrota. Keskeytys oli selviö, mutta jos jotain hyvää tästä yrittää hakea, niin mieluummin siirtymällä 60 kmh vauhdissa tukivarsi irti kuin erikoiskokeella 120 kmh jarrutuksessa – siinä muuttuu miehistö matkustajaksi välittömästi kun ”fillarit” ei tottele enää ohjausta…


Joten, lyhyt reissu Keravalle ja pistejohto on menetetty. Nyt mietintää voiko sijoituksia enää kohentaa. Pitkällisen harkinnan jälkeen päätettiin lähteä viimeiseen osakilpailuun Hyvinkäälle vaikka sarjan voitto ei ollutkaan enää omissa käsissämme. Tässä sarjassa kaikki pisteet lasketaan, joten tiimimme ”nolla” kisa kutisti reilun johtomme kolmanneksi tilaksi.


SM Finnsco ralli, Hyvinkää 25-26.9


Kauden päättävä kilpailu ajettaisiin kaksipäiväisenä ja erikoiskoekilometrejä tulisi yli kaksisataa, joten odottavin mielin tiimimme lähti katsomaan, josko sarjan kolmatta sijaa pystyisi vielä parantamaan. Tilanne luokassamme ennen kauden viimeistä osakilpailua oli todella tasainen. Risto Laine Minillään lähtee kisaan johdossa 79 pisteellä, toisena Matti Kortelainen Nissan Micralla, 74 pistettä ja meidän Alfa miehet kolmantena, pisteitä 73, muilla luokan kuljettajilla ei kolmen kärkeen enää pisteillään asiaa ollut.

Perjantaina oli nuottipäivä ja tekemistä riittikin koko pitkäksi päiväksi vaikka kahteen kertaan ajettavia erikoiskokeita olikin kahdeksan ja yhteen kertaan ajettavia Hyvinkään vauhtipuiston ”pyörityksiä” kaksi. Perjantaina hoidettiin myös kilpurin katsastus ja siirryttiin yöpuulle kukin omiin osoitteisiin.


Kisa-aamu valkeni ja sää olikin kuin kesällä. Kilpailukeskuksena toimi jo aiemmin mainittu Hyvinkään vauhtipuisto jossa oli niin, lähtö, huoltotauot, kaksi erikoiskoetta kuin maalikin sunnuntaina. Kisa starttasi kahdella erikoiskokeella Mommilan suunnalla. Taktiikkaa ei ollut laadittu sen enempää kuin että katellaan ja kytätään mitä Laine ja Kortelainen tekee. Heti ensimmäisen pätkän jälkeen oli selvää että Laine vetää aivan limiitillä ja sen kyllä huomasi pätkäajoista, meillä ei ollut käytännössä yhtään mitään jakoa tuohon vauhtiin!. Myös Kortelainen jäi Laineesta selvästi. Ensimmäisellä tauolla kolmen ajetun ek:n jälkeen oli erot jo aika suuri verrattuna aikaisempiin kauden osakilpailuihin. Laine johti Kortelaista jo yli 18 sekunnilla ja meitä lähes puoli minuuttia!. Tästä eteenpäin meidän taktiikkamme oli selvä, tuohon kyytiin emme edes yritä vaan laskemme kaikki sen varaan että Laineen ja Kortelaisen taistelussa tapahtuisi jotain dramaattista, vaan eipä tapahtunut ja kaikki luokkamme keskeytykset tapahtuivat meidän takana. Lauantaina ajettiin vielä myöhään illalla Lopen suunnalla kuusi erikoiskoetta joista pimeässä neljä viimeistä. Tässä kohtaa kuljettajamme totesivat että ulkonäön lisäksi myös lähi- ja pimeänäkö ominaisuudet olivat kadonneet. Pimeässä usvassa ja leijuvassa pölyssä ajetuilla pätkillä kuulemma välillä oli tie hukassa ja usko nuottiinkin koetuksella. Näillä erikoiskokeilla Kortelainen ajoi Lainetta kiinni yli puoliminuuttia, johtuikohan se siitä että herra ei ollut lähelläkään sitä ikää kuin me?.

Yötauolle saavuttiin vähän ennen puoltayötä ja huollon jälkeen kilpuri vietiin yöksi parc ferme-alueelle ja tiimimme majoittui asuntoautoon joka oli saatu lainaksi Autoasi Hämeenlinnan vetäjältä Rekolan Jussilta, kiitos siitä.


Sunnuntaiaamuna Kortelainen yritti vielä hyökätä, mutta Laineen kyyti oli aivan ylitse muiden ja kisa oli käytännössä ratkaistu aamun ensimmäisen ek:n jälkeen. Kisa oli jopa hieman pakkopullaa koska erot venähtivät alussa jo niin suuriksi että ajaminen tuntui vähän niin kuin terveisien ajamiselta. Tässäkin luokassa taso on niin kova että jos lähtee kisaan vähän niin kuin ”puolivaloilla” ajelemaan ja ei keskity kunnolla nuotin tekoon ja ajamiseen, niin erot venähtävät nopeasti. Näin kävi meidän tiimille tässä kyydissä.


Mutta, mutta kolmas sija V1600 luokassa vuonna 2010 on kuitenkin, molempien, Petterin ja Artsin paras saavutus arvosarjoissa pitkän harrasteuran aikana, vaikka se pronssi ei nyt juuri miltään kuulemma tunnu kun se voittokin oli niin lähellä – nälkä kasvaa syödessä .


Kausi on nyt taputeltu ja tiimimme haluaa esittää ison kiitoksen kaikille sidosryhmille kauden läpiviemisestä.


Huoltoporukkamme oli tänä vuonna vailla vertaa. Johannes ja Toni tekivät kauden aikana vakuuttavaa työtä kaluston ylläpidon ja logistiikan saralla, enimmäistä kertaa urallaan Petteri tunsi olevansa kuin tallikuljettaja, kun kisojen välissä ei Alfa ollutkaan omassa tallissa vaan saapui huollettuna pelipaikalle!. Iso osa logistiikasta ja varaosahankinnoista jäi kartturimme Artsin harteille, joka myös kantoi loistavan nuotinluvun lisäksi suuren vastuun järjestelyistä. Petterille jäikin sitten oikeastaan se mitä aina on toivonut; ajaminen ja varainhankinta. Ilman kilpuria olisi ollut aika haastavaa ajaa sarjaa. Iso kiitos Frasselle kaluston ”lainasta” kaudelle 2010 ja TKP palvelut Oy:lle hallinnollisten asioiden hoidosta.


Ilman yhteistyökumppaneita ei olisi mahdollista sarjaa ajaa. Pääyhteistyökumppanina kaudella 2010 on ollut IVT Lämpöumput. IVT:n asiakkaille on järjestetty menestyksekkäästi koulutustilaisuuksien yhteyteen rallikyyditystä Saukkolan EK:lla kauden aikana ja kyydistä on noussut hymyssä suin ”uusia karttureita”. Business Print Oy on ollut mukana vauhdissamme jo yli kymmenen vuotta. Autoasi Hämeenlinnaa kiitämme huoltoauton käyttömahdollisuudesta ja Suomen Sähkötyöt Oy:tä trailerin käytöstä. Alfan kaudella 2010 ”voiteli” alkuperäiset Selenia voiteluaineet ja Tekno Rengas pyöritteli useita kertoja kilparenkaita vanteelle.


Mitä sitten jatkossa?

Tulevaisuus ja ajamiset ovat lähes yhtä selvää kuin vaalirahoitukset. Suunnitelmia tulevaan on mietitty, mutta Hyvinkäällä keskusteltuamme muiden luokan kuskien kanssa jatkosta, selvisi että monikaan ei ollut ollenkaan varma jatkamisesta koko kauden kattavalla sarjalla tulevana vuonna. Valitettavasti autokuntien vähyys vaivaa jostain syystä eniten juuri näitä kustannuksiltaan edullisimpia luokkia. Mutta, mietitään ja katsellaan mihin suuntaan syksy ajatukset ja tulevat kuviot kääntää – parin vuoden tauko?, samalla kalustolla ensi vuonna?, Historic autot?, kuskien ikä ja näkökyky ainakin sopisi…


Vielä kerran iso kiitos kaikille jotka olitte tavalla tai toisella ”syyllisiä” kauden läpivientiin. Tiimimme toivottaa oikein hyvää syksyn jatkoa ja palaa paperille tiedotteen muodossa kun ja jos kerrottavaa ilmaantuu !!!










http://www.ivt.fi/http://www.tekno-rengas.fi/http://www.kolhutpois.fi/http://www.teippaukset.com/http://www.kaha.fi/http://www.kaha.fi/http://www.yritysopas.com/tiedot/Espoo/Business_Print_Oy.htmlhttp://www.pilkington.com/europe/finland/finnish/automotive+agr/default.htmhttp://www.tkpp.fi/